זכויות יוצרים

זכויות יוצרים | הפרה | העתקה | סיסמת הפרסום "Opel Your mind" לא הועתקה על ידי חברת יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ

חברת יוניברסל מוטורס בע"מ וחברת הפרסום לא הפרו זכויות יוצרים בשימוש בסיסמה "Opel Your mind" כחלק ממסע הפרסום לחברת אופל.

קירש אבנר טוען כי במהלך לימודיו הוא הגה את הסיסמה הפרסומית לחברת "אופל" – Opel your mind. קירש טוען כי נעשה שימוש בסיסמת הפרסום הזו במסע פרסום לחברת אופל על ידי חברת יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ וחברת הפרסום ובכך אלה גזלו את זכות היוצרים שלו בסיסמה.

כדי להוכיח את תביעתו, על קירש להוכיח כי הוא הגה את סיסמת הפרסום; כי מדובר ב"יצירה" שניתן לקנות בה זכות יוצרים; וכן כי הנתבעות או מי מהן גזלו את הסיסמה ממנו – היינו כי הם עשו שימוש ב"יצירה" שהוא יצר.

נקבע כי קירש אכן הגה את סיסמת הפרסום במסגרת לימודיו בבית הספר לפרסום. על כן, נשאלת השאלה האם יתכן כי אדם אחר הגה את סיסמת הפרסום, ללא שהיה מודע לסיסמה אותה הגה קירש. ככל שהסבירות בקיומה של אפשרות כזו תקטן – כך יטה בית המשפט יותר למסקנה לפיה מישהו ממשרד הפרסום נחשף לסיסמת הפרסום של קירש והעתיקה. מנגד- אם קיימת אפשרות לכך שהסיסמה נהגתה במקביל על ידי שני אנשים שונים –המסקנה תהיה כי משרד הפרסום הגה את הסיסמה באופן עצמאי.

נקבע כי סיסמת הפרסום נהגתה על ידי משרד הפרסום ללא קשר לקירש. מדובר בסיסמה שעושה שימוש בדמיון בין המילה האנגלית open לבין שם המכונית – אופל. שימוש בדמיון בין מילים לצורכי פרסום איננו המצאה ייחודית לקירש, והוא מקובל בענף הפרסום.

נפסק כי קירש לא הוכיח את עילת תביעתו, ודין התביעה להדחות.

תא (ת"א) 2406/02 קירש אבנר נ´ (UMI) יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ